LELYSTAD - Lelystad staat van maandag 20 tot en met zondag 26 september 2021 in het teken van groente en fruit eten. JOGG Lelystad ‘Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst’ wil met de campagne ‘Groente… zet je tanden erin!’ het belang van voldoende groente en fruit eten onder de aandacht brengen en promoten. Het eten van voldoende groente en fruit is onderdeel van een gezonde leefstijl en een belangrijk thema voor JOGG. Niet voor niets valt de campagne samen met de Nationale Sportweek: in deze week komen verschillende gezondheidsthema’s samen.

JOGG Lelystad is blij met de inzet van alle betrokken organisaties op het gebied van gezondheidszorg, sport, kinderopvang, welzijn en onderwijs. Een waardevolle toevoeging is dat ook een aantal supermarkten meedoen. De ‘Groente… zet je tanden erin!’ campagne is onderdeel van een planmatige en structurele aanpak om te werken aan gezondheid en een gezonde leefstijl van kinderen. Met de campagne wil JOGG het eten van groente en fruit een impuls geven: kinderen en ouders worden zich bewust van hun groente- en fruitconsumptie en leren op een makkelijke manier meer groente en fruit in het dagelijkse eetpatroon te verwerken.

Waarom de ‘Groente… zet je tanden erin!’ campagne?

Uit recent onderzoek onder leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 van acht basisscholen in Lelystad blijkt dat minder dan de helft van de kinderen dagelijks fruit eet en een derde van de kinderen dagelijks groente eet. Uit de Gezondheidsmonitor Jeugd 2019 blijkt dat van de Lelystadse VO-leerlingen minder dan een derde dagelijks fruit eet en minder dan de helft dagelijks groente eet. Om kinderen, jongeren en ouders bewuster te maken van het belang van het eten van groente en fruit is de campagne georganiseerd.

Inhoud van de campagne

Tijdens de campagne zetten verschillende organisaties zich op hun eigen manier in. Onder andere door middel van thematafels, lezingen en workshops, het verstrekken van groente babyhapjes, het geven van kookworkshops en het verloten van groente- en fruitpakketten, wordt het onderwerp onder de aandacht gebracht. Ook worden bij verschillende organisaties appels en/of groente van de Lelystadse Boer uitgedeeld aan bezoekers.
De volgende organisaties dragen bij aan de campagne: Challenge Up, Huis voor Taal en de Voorleesexpres (allen onderdelen van Welzijn Lelystad), Bibliotheek FlevoMeer, Sportbedrijf Lelystad, Icare, Limonade Brigade, GGD Flevoland, GO! kinderopvang, Resto vanHarte, Gemeente Lelystad, Albert Heijn Voorhof, Albert Heijn Kempenaar, JUMBO Jol en JUMBO Waagpassage.

Lelystad JOGG-gemeente

Sinds 2018 is Lelystad een JOGG-gemeente. Onder aanvoering van de JOGG-regisseur zetten partijen zich met elkaar in voor een gezonde omgeving voor jongeren. Dagelijks bewegen, gezond eten, water drinken en voldoende slapen wordt met JOGG de norm voor jongeren. De focus ligt op kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar en hun ouders/verzorgers.
Partners van het eerste uur zijn Sportbedrijf Lelystad, Welzijn Lelystad, GO! Kinderopvang, Icare jeugdgezondheidszorg, Stichting SchOOL, Vakgroep Bewegingsonderwijs Lelystad, Stichting Christelijk Primair Onderwijs, Scholengroep Katholiek Onderwijs Flevoland en Veluwe, Scholengemeenschap Lelystad, GGD Flevoland en Gemeente Lelystad.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op www.lelystad.nl/jogg