LELYSTAD - De afsluiting van het mentorproject werd feestelijk afgesloten bij lunchcafé Brownies & downieS. Wethouder John van den Heuvel reikte certificaten uit aan de mentoren die zich anderhalf jaar hebben ingezet voor het project School’s Cool. Dit was alweer de 13e groep die begeleid is door School’s Cool.

Binnen het project School’s Cool begeleiden mentoren een kind van groep 8 van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen hebben een steuntje in de rug nodig om een goede start te maken op hun nieuwe school. Persoonlijke, individuele begeleiding en de relatie tussen de thuismentor, het kind en de ouder(s) staan hierbij centraal.

Wethouder John van den Heuvel: ”Dankzij de begeleiding van de mentoren is het project succesvol afgerond. Ervaring wijst uit dat kinderen die mee hebben gedaan, beter gestructureerd hun huiswerk maken, zich beter concentreren en zich beter aan afspraken houden. Ook zijn ouders meer bij de school betrokken en is er een betere communicatie tussen ouder en kind. Mentoren, ouders en kinderen zijn enthousiast over School’s Cool. Ik wil dan ook de coördinatoren en de vrijwilligers hartelijk danken voor hun inzet.”

Voorkomen van voortijdig schooluitval

Het doel van School’s Cool is het voorkomen van voortijdige schooluitval. School’s Cool wordt op 27 locaties in Nederland uitgevoerd, waarvan Lelystad er één is. Het project is in Lelystad erg succesvol en heeft dit jaar 38 kinderen begeleid. De kinderen komen van verschillende basisscholen en hebben diverse achtergronden.

Wat doet een thuismentor?

De thuismentor helpt het kind bij de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs en het maken van een goede start op de nieuwe school. De thuismentor komt wekelijks ongeveer anderhalf uur bij het kind thuis, in aanwezigheid van de ouder. Zij helpen het kind met het bijhouden van de agenda, het plannen en maken van met huiswerk, het stimuleren van lezen en het leren om informatie te begrijpen. Daarnaast is het praten over de nieuwe situatie ook belangrijk: hoe ga je om met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten? Ouders worden door de thuismentor ook bij het schoolleven betrokken. Juist de relatie tussen de thuismentor, het kind en de ouder(s) vormt de basis van het beoogde succes van het mentorproject. School’s Cool heeft inmiddels een grote groep vaste vrijwilligers. Zij zetten zich elk jaar weer in met veel enthousiasme.Deel deze pagina op Twitter